Lakiernictwo samochodowe i przemysłowe stale się rozwija, a zakłady realizujące zlecenia związane z malowaniem wykorzystują wiele nowoczesnych technologii, które usprawniają prace i sprawiają, że lakierowanie jest jeszcze dokładniejsze. Chcesz dowiedzieć się, na czym polega malowanie mokro na mokro? To jedna z wielu metod stosowanych w lakiernictwie, która znajduje zastosowanie przede wszystkim podczas malowania samochodów oraz lakierowania tworzyw sztucznych.

Czym jest lakierowanie mokro na mokro?

W praktyce metoda malowania mokro na mokro stosowana jest przede wszystkim na elementach karoserii, które są nowe lub zachowane w bardzo dobrym stanie, lub na elementach dekoracyjnych z różnych branż, które wymagają lakierowania wielowarstwowego. 

Ta metoda w lakiernictwie nie uwzględnia szlifowania powierzchni po nałożeniu danej warstwy lakieru. Po pomalowaniu na mokro pierwszej warstwy, kolejną kładziemy na danym elemencie w niewielkim odstępie czasu, kiedy jeszcze ta nie będzie całkowicie stwardniała. Stosuje się różne czasy odparowania między warstwami – czasem wystarczy kilka sekund, a czasem jest to kilka minut. Wszystko zależy od rodzaju lakierów i szybkości zawartych w nich rozcieńczalników i utwardzaczy.

Jak przygotować powierzchnię do lakierowania na mokro?

Metoda lakierowania mokre na mokre jest często stosowana w zakładach lakiernictwa samochodowego. Niemniej jednak nawet w tym przypadku kluczowe jest odpowiednie przygotowanie powierzchni przed rozpoczęciem pracy. Aby lakier utrzymywał się na powierzchni malowanego elementu, musisz zadbać o takie aspekty jak:

  • zmatowanienie powierzchni przed pierwszą warstwą– najlepiej drobnoziarnistym papierem ściernym (np. 2500-3000),
  • odtłuszczenie – możesz to zrobić przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej lub rozpuszczalnika nitro (uwaga, ten drugi jest w stanie rozpuścić lakier),
  • oczyszczenie powierzchni z pyłu i zanieczyszczeń – to podstawa, aby malowanie mokro na mokro odbyło się bez wtrąceń.

Wszelkie błędy popełnione już na etapie przygotowywania powierzchni do lakierowania mogą skutkować tym, że malowanie mokro na mokro nie przyniesie zadowalających efektów. Bardzo ważne jest także to, aby lakierowanie na mokro odbywało się w specjalnie przygotowanej komorze bezpyłowej i przy użyciu profesjonalnego sprzętu – tutaj mowa przede wszystkim o odpowiednim pistolecie lakierniczym i sprężarce oraz komorze z dobrą wentylacją mechaniczną.

Lakierowanie i malowanie mokro na mokro – jak to zrobić? Krok po kroku

Procedury związane z malowaniem nie są skomplikowane, a cały proces odnowienia danego elementu, np. karoserii samochodu trzeba zacząć od przygotowania powierzchni. W tym przypadku musisz usunąć lub zmatowić stary lakier, uzupełnić ubytki, jeśli takowe występują, zmatowić i odtłuścić element przed przystąpieniem do dalszych prac. Kolejne kroki przebiegają następująco:

  1. Wyczyść powierzchnię malowanego elementu z kurzu i umieść go w komorze bezpyłowej. 
  2. Wybierz lakier i rozrób mieszankę, którą następnie przelej do pojemnika pistoletu lakierniczego, stosując odpowiednie sitko lakiernicze (np. 125 mikronów – to najpopularniejsze, natomiast czasem stosowane są inne przy grubym ziarnie metalicznym) do odsiania wszelkich grudek,
  3. Nałóż pierwszą warstwę lakieru na mokro przez spokojne ruchy w lewo i prawo pod odpowiednim kątem.
  4. Poczekaj, aż rozcieńczalnik z pierwszej warstwy lakieru odparuje, ale nie doprowadzaj do całkowitego stwardnienia lakieru.
  5. Po pewnym czasie (zwykle kilka minut w optymalnych warunkach) możesz przystąpić do lakierowania mokro na mokro drugiej warstwy.
  6. Wysusz tak nałożone powłoki lakiernicze lub pozostaw do stwardnienia w temperaturze pokojowej – czas suszenia i sezonowania zależy od charakterystyki produktu, jaki wybierzesz. Najlepiej pozostaw elementy w komorze bezpyłowej przez 24 godziny. W ten sposób unikniesz ryzyka, że pył lub zabrudzenia przykleją się do świeżej powłoki.

Tak przeprowadzona procedura pozwala na stworzenie trwałej i estetycznej powłoki lakierniczej na dowolnie wybranych elementach.

Zobacz inne artykuły:

  • Malowanie tworzyw sztucznych – kiedy, dlaczego i jak robić to dobrze?
  • Lakierowanie tworzyw sztucznych – najczęstsze problemy i sposób ich rozwiązania
  • Lakierowanie nakrętek – czy to się opłaca?
  • Malowanie plastiku – czym malować tworzywa sztuczne?
  • Ukrycie wad materiałowych poprzez lakierowanie