Zakłady lakiernicze oferują różne sposoby lakierowania powierzchni. Popularna metoda malowania na mokro (lakierowania ciekłego) jest stosowana głównie na tworzywach sztucznych w branżach typu AGD, RTV, medyczna oraz w przemyśle samochodowym, np. do odnowienia powłok blacharskich auta czy malowania elementów dekoracyjnych wewnątrz samochodu. Drugą często wykorzystywaną technologią jest malowanie proszkowe, które najczęściej spotykamy w przemyśle ciężkim i na produkcji elementów stalowych. Poznaj różnice między tymi metodami lakierowania powierzchni i dowiedz się, kiedy warto wybrać konkretny sposób.

Czym są powłoki proszkowe w lakiernictwie?

Proszek wykorzystywany do lakierowania powierzchni to substancja chemiczna, która jest wypalana w piecu przy wysokich temperaturach, aby wykonana powłoka lakiernicza była trwała i odporna na uszkodzenia mechaniczne. Do malowania proszkowego wykorzystuje się zjawisko elektrostatyki. Tutaj zastosowanie znajduje pistolet elektrostatyczny oraz piece rozgrzewające się do 200 stopni Celsjusza. Proszek nałożony na malowane przedmioty topi się, polimeryzuje i gwarantuje trwałe wykończenie elementu.

Warto dodać, że przy malowaniu proszkowym wykorzystuje się substancje wolne od lotnych związków organicznych, dzięki czemu praca z proszkiem jest bezpieczna, oczywiście przy zachowaniu podstawowych zasad BHP pracy. Przy malowaniu ciekłym również jest możliwość doboru farb bez rozcieńczalników – np. lakierów wodnych lub 100% lakierów UV, jednak póki co dominują lakiery rozcieńczalnikowe.

Farby ciekłe do malowania na mokro – czym się wyróżniają?

Farby do lakierowania na mokro nie są tak trwałe, jak te, które wykorzystujemy w lakiernictwie proszkowym, ale mają szereg zalet. Atutem farb ciekłych jest ich cena, szybkość malowania, cienka powłoka niezaburzająca tolerancji wymiarowych, różnorodność rodzajów powłok pod kątem wizualnym i dotykowym oraz możliwość pomalowania praktycznie każdego elementu. 

Lakierowanie ciekłe a proszkowe – jakie są różnice?

Aby nieco rozjaśnić różnice pomiędzy lakierowaniem proszkowym a ciekłym stworzyliśmy tabelę z prostym porównaniem cech każdej metody. To pomocne szczególnie dla osób, które nie wiedzą, jaką metodę wybrać do odnowienia konkretnych elementów, np. części samochodowych.

Malowanie proszkoweMalowanie ciekłe
Zastosowanie i rodzaje podłożaKonstrukcje stalowe, ramy samochodowe i motocyklowe, obudowy silników i inne – głównie elementy metalowe.Elementy dekoracyjne do wnętrza samochodu, elementy blacharskie. Mnogość zastosowań w praktycznie każdej branży – AGD, meblowa, medyczna, kosmetyczna i inne. Malowanie plastikowych elementów (każde tworzywo, głównie ABS, ABS/PC, PP, PBT, PMMA, PE i inne), malowanie szkła, malowanie metali.
Przygotowanie powierzchniKonieczne oczyszczanie chemiczne, zabezpieczenie antykorozyjne i mycie / odtłuszczanie. Dla metali – konieczne odtłuszczanie, czasem zmatowienie oraz oczyszczenie z pyłu. Dla tworzyw sztucznych – tylko odmuch zdejonizowanym powietrzem dla zachowania najwyższej czystości.
KosztyWyższeNiższe
Grubość powłokiOkoło 100 mikronówOkoło 20 mikronów
Odporność na uszkodzeniaWysoki poziom odporności na uszkodzenia mechaniczne, czynniki atmosferyczne i korozję.Zależy od rodzaju wybranej powłoki – zwykle odporności nieco niższe ze względu na mniejszą grubość powłoki, jednak dla wielu branż stosuje się dedykowane farby pod wskazane odporności – np. odporność na promieniowanie UV, odporność chemiczna (np. dla kosmetyki), odporność temperaturowa (dla AGD).
Wykończenie powierzchniGładkie lub matowe, także teksturowane, głównie w połysku.Mnogość efektów wizualnych i dotykowych do wyboru – matowe, gładkie, teksturowane, zamszowe, metaliczne, guma, perłowe, kameleon, wysoki połysk i wiele innych – 
Metoda aplikacji farbyElektrostatyczny natrysk proszkowy pistoletemMalowanie pistoletem lakierniczym na mokro

Malowanie proszkowe czy na mokro – co wybrać?

Nie da się jednoznacznie określić tego, jaki typ malowania powierzchni będzie lepszy. Tutaj wiele zależy od sytuacji oraz przedmiotu, który chcemy pomalować. Musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim to, na jakim poziomie trwałości elementu najbardziej Ci zależy. Jeśli chcesz pomalować ramę roweru, elementy konstrukcji budowlanej lub nawet podwozie samochodu – postaw na proszkowe malowanie z gwarancją trwałości. Kiedy w grę wchodzą elementy blacharskie i drobne dekory auta lub elementy dekoracyjne z innych branż – warto wybrać lakierowanie ciekłe, czyli ma mokro.

Zobacz inne artykuły:

  • Malowanie plastiku – czym malować tworzywa sztuczne?
  • Ukrycie wad materiałowych poprzez lakierowanie
  • Powłoki malarskie – co to takiego? Poznaj rodzaje powłok malarskich
  • Lakierowanie ABS w praktyce – po co, dlaczego i jak?
  • Surlyn – co to za surowiec? Jak jest wykorzystywany w kosmetyce?