Podczas lakierowania natryskowego może dojść do nieestetycznych wykwitów, nierównomierności i zmian w strukturze lakieru. Wynika to najczęściej z nieprawidłowego przygotowania powierzchni do malowania lub materiałów lakierniczych, a także nieodpowiedniej techniki lakiernictwa. Wady lakiernicze w postaci skórki pomarańczy nie są pożądane, szczególnie w lakiernictwie przemysłowym. A zatem jak można jej uniknąć? Z czego wynika pojawianie się takich wad lakierniczych na pomalowanych powłokach? Przejdź dalej i poznaj przyczyny, skutki i metody zapobiegania takim nieestetycznym zmianom na lakierowanym materiale.
Skąd bierze się skórka pomarańczy na lakierowanej powierzchni?
Profesjonalne zakłady przemysłowe stosujące metody lakiernictwa natryskowego powinny mieć dostęp do najwyższej jakości sprzętu oraz wykwalifikowanych pracowników, dzięki czemu ogranicza się ryzyko występowania wad lakierniczych podczas produkcji. Niestety często zdarza się, że wielu fachowców ma problem z pojawiającą się skórką pomarańczy.
Główne przyczyny występowania skórki pomarańczy na lakierze to:
- brak precyzji podczas wylewania kolejnych warstw lakieru,
- niewłaściwa lepkość lakieru,
- brak umiejętności w lakierowaniu natryskowym lakierem w wysokim połysku,
- nieodpowiednia temperatura powietrza podczas lakierowania, odparowania wstępnego i suszenia,
- brak umiejętności pracy z pistoletem natryskowym,
- źle dobrane, zwykle zbyt niskie ciśnienie,
- niewłaściwa dysza w pistolecie lakierniczym.
Popularna wada lakiernicza, czyli morka na samochodach
Najpowszechniejszą wadą lakierniczą jest tzw. morka, czyli skórka pomarańczy. Taka zmiana powoduje, że nie uzyskamy idealnie gładkiej i błyszczącej powierzchni. Zdarza się, że nawet nowe samochody mają problem z takimi wadami produkcyjnymi związanymi z lakiernictwem. Aby jednak usunąć zaschniętą już skórkę pomarańczy na lakierze, musimy: oczyścić karoserię, usunąć pierwszą warstwę lakieru papierem ściernym, zmierzyć grubość powłoki lakierniczej, wygładzić powierzchnię, ponownie nałożyć lakier metodą natryskową. Przy bardzo delikatnej skórce możliwe jest spolerowanie powierzchni.
Jak usunąć skórkę pomarańczy z powłoki lakierniczej?
Usuwanie nieestetycznej skórki pomarańczy z powłoki lakierniczej np. na karoserii samochodowej nie jest wyjątkowo trudne. Opisaliśmy kilka kroków, jak to zrobić, aby skutecznie naprawić uszkodzoną powłokę lakierniczą.
- Zacznij od użycia papieru ściernego o gradacji 1000-1200. Prace należy przeprowadzać na mokro, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia lakieru.
- Delikatnie szlifuj obszar z efektem skórki pomarańczowej. Rób to równomiernie, aby nie uszkodzić warstwy podkładowej lakieru.
- Po usunięciu większości skórki pomarańczowej użyj papieru ściernego o gradacji 2000, aby wygładzić powierzchnię i usunąć drobniejsze niedoskonałości.
- Jeśli masz dostęp do maszyny polerskiej, możesz jej użyć w tym etapie, aby uzyskać bardziej równomierny efekt.
- Alternatywnie, jeśli nie masz maszyny polerskiej, możesz kontynuować pracę ręcznie, używając papieru ściernego o gradacji 1500 na padzie ręcznym. Pamiętaj, że jest to metoda bardziej czasochłonna i wymagająca.
- Po dokładnym zeszlifowaniu lakieru, użyj pasty polerskiej, aby przywrócić połysk powierzchni. Ważne jest równomierne nałożenie pasty.
- W trakcie polerowania warto użyć ściereczki antystatycznej, aby uniknąć przyciągania kurzu i innych zanieczyszczeń.
Samodzielne usunięcie skórki pomarańczowej bywa problematyczne, dlatego lepiej powierzyć takie zadania wykwalifikowanym osobom z doświadczeniem.
Wady lakiernicze – jak zapobiegać występowaniu skórki pomarańczy na lakierze?
Podstawą jest współpraca z profesjonalnym zakładem lakiernictwa przemysłowego. Dodatkowo specjalista powinien przestrzegać zaleceń producenta lakieru, wykorzystywać profesjonalny sprzęt oraz mieć prawidłowo wyregulowany pistolet natryskowy. Istotne jest również odpowiednie umieszanie lakieru z rozcieńczalnikiem, by dobrać optymalną lepkość. To podstawa, aby uniknąć ryzyka występowania skórki pomarańczy na powłoce lakierniczej.