W naszej branży codziennie spotykamy się i rozmawiamy z firmami poszukującymi wsparcia we wdrożeniu na rynek swoich produktów. Wiele dużych projektów, nad którymi pracujemy od lat, poznawaliśmy poprzez wykonanie niskoseryjnych prób lakierniczych.
Aktualnie jest to dla nas obowiązkowy krok podczas produkcji, ponieważ pozwala on nam, jako specjalistom, poznać produkt od podszewki i uzyskać najistotniejsze informacje, takie jak rodzaj podłoża, przyczepność farby, krycie i odporność powłoki. Dla naszych Klientów jest to ważny etap, ponieważ są oni stanie zobaczyć wybrane powłoki lakiernicze na własnych produktach i w przypadku jakichkolwiek problemów mogą jeszcze wprowadzić zmiany. By dowiedzieć się więcej o tym, jak przeprowadzamy próby lakiernicze, zapraszamy na podstronę https://lakierniabit.pl/oferta/proby-lakiernicze/ .
Wyzwania lakiernicze w różnych branżach
W toku naszej działalności na rynku zetknęliśmy się z wieloma branżami: od AGD, po medycynę, kosmetykę i motoryzację. Każda z nich rządzi się swoimi prawami – wytyczne wizualne i odpornościowe powłoki są indywidualnie dopasowane w zależności od rodzaju produktu, z którym mamy styczność. Przykładowo: w branży AGD najistotniejsza jest trwałość lakieru, by był odporny na działanie wysokich temperatur i nierzadko silnych środków chemicznych używanych do czyszczenia. Z kolei w branży kosmetycznej ważny jest efekt wizualny – w końcu to ciekawy kolor opakowania lub nietypowa faktura przyciąga oko klienta i czyni produkt atrakcyjnym.
Z naszego doświadczenia wiemy, że branże automotive i medyczne są najbardziej wymagające. Tutaj spełnić trzeba szereg restrykcyjnych wymagań – od bardzo wysokiej odporności powłoki, przejście testów na biokompatybilność, zaproponowanie powłoki, która przejdzie testy laboratoryjne z wieloma obostrzeniami (np. kontakt ze skórą pacjenta), po niemal nieskazitelny efekt wizualny. Jednak i takim zadaniom nasi specjaliści potrafią sprostać.
Znaczenie prób lakierniczych w kontekście kosztów
Jak już wspomnieliśmy, niemal w każdej branży musimy jako lakiernia dostosować się do przeróżnych oczekiwań naszych Klientów. Tym ważniejsze okazują się próby lakiernicze, ponieważ to wtedy dopasowujemy właściwy lakier i sprawdzamy, jak oddziałuje on na powierzchnię. Podczas tego procesu dostosowujemy powłokę lakierniczą do specyficznych potrzeb klientów, np. odporność, a także stopień krycia, czy połysku. Przeprowadzenie takich prób daje również naszym Klientom pewność, że masowa produkcja zostanie przeprowadzona według najwyższych norm i standardów jakości. Bardzo ważnym aspektem podczas prób lakierniczych jest określenie tzw. poziomu brakowości, czy procentu odpadów detali wadliwych nienadających się do lakierowania lub wypuszczenia na rynek. Ten poziom znacznie wpływa nie tylko na cenę, ale również sprawność produkcji. Im niższy tym lepiej zarówno dla Klienta, jak i dla lakierni. Wykonując próby zawsze staramy się określić procent brakowości, by w późniejszej produkcji jak najbardziej zminimalizować ryzyko popełnienia błędów. Dodatkowo próby pozwalają nam sprawdzić, z jakimi kosztami będzie związana przyszła wysokoseryjna produkcja – nie tylko potencjalny poziom braków, ale również zużycie farb, wydajności zmianowe samego lakierowania, czy też innych procesów (pakowanie, kontrola jakości itp.).
Praktyczne przykłady znaczenia prób lakierniczych
Branża motoryzacyjna
Wielu Klientów pracujących dla branży motoryzacyjnej zgłasza się do nas już z konkretnymi wytycznymi dotyczącymi lakierowania, np. mają ściśle określone farby, które powinny zostać użyte, lub musi zostać naniesiona specjalna powłoka. Coraz częściej spotykamy się z pytaniami o powłoki antygraffiti na elementach montowanych w środkach komunikacji miejskiej. Wykonując próby lakiernicze z tak specyficznymi wymaganiami musimy upewnić się, że ta powłoka spełnia swoją rolę. Niektóre testy możemy wykonać u nas – np. dokładne pomiary połysku, ścieralność, odporność chemiczna. Przy innych wspieramy się u producenta lakierów – w tym testy starzeniowe, promieniowanie UV itd. Bez takich testów nie oddamy produktu Klientowi – najpierw sami musimy mieć stuprocentową pewność, że lakier zadziałał tak, jak powinien. W tej branży bardzo istotna jest niezmienność wyglądu i odporności powłoki przez wiele lat, stąd coraz częściej stosuje się lakiery UV zamiast konwencjonalnych.
Przemysł AGD
Dla tej branży malujemy wiele elementów – panele do zmywarek, koła na drzwi od pralek, pokrętła do kuchenek. W zależności od detalu spotykamy się z różnymi wymaganiami, a nad skutecznością naszych lakierników czuwają specjaliści ds. kontroli jakości. Przykładowo – niektóre elementy muszą wykazać pełną odporność na bardzo wysokie temperatury – powłoka nie może ulegać przebarwieniom, złuszczeniom czy tracić przyczepność. Wówczas zbieramy informacje od klienta na temat takich wymogów i staramy się przeprowadzić testy już na etapie prób. Dla jednego ze stałych klientów przeprowadzamy comiesięczne testy związane z gotowaniem pomalowanych pokręteł, ekspozycją na wysoką temperaturę w piekarniku, narażenie na tłuszcze używane w trakcie gotowania itd. Po takich testach dział kontroli jakości decyduje, czy dana partia produktów może zostać przekazana Klientowi.
Sektor medyczny
Dla tego sektora obsługiwaliśmy już kilka ciekawych projektów i zauważyliśmy jedno – wymagania są bardzo restrykcyjne i margines błędu jest naprawdę niewielki. Jeden z naszych Klientów wprowadzając na rynek nowy produkt poprosił nas, by efekt końcowy był wyróżniający się wizualnie i dotykowo, przy zachowaniu wysokich kryteriów jakościowych i ukryciu drobnych wad na surówce. Do tego lakiery spełniające dyrektywy w zakresie kontaktu ze skórą pacjenta. Zaproponowaliśmy wówczas powłokę soft-touch, która w dotyku jest miękka, ukrywa drobne wady, czyni produkt bardzo eleganckim i wyróżniającym się, a dodatkowo odporna na ścieranie. Po próbach lakierniczych propozycja została pozytywnie przyjęta, co tylko wzmocniło relację z naszym Klientem. Inny projekt wymagał zachowanie wysokiego reżimu czystości w trakcie prób i produkcji, ponieważ polakierowane produkty były testowane w laboratorium i na start projektu i wyrywkowo w trakcie jego trwania. Zapewniliśmy to poprzez dobór odpowiednich środków ochronnych, w tym dedykowany ubiór pracowników pracujących przy projekcie, brak makijażu, czepki na głowach, bardzo częste zmiany specjalnie wybranych rękawiczek itd. Projekt jest z nami do dziś, a współpraca z Klientem rozszerza się o nowe rodzaje powłok.
Nasze podejście do prób lakierniczych
Jako lakiernia z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem wiemy, że wykonanie prób lakierniczych przed jakimkolwiek nowym projektem jest niezbędne. Bez tego nigdy nie ruszamy z masową produkcją. Zawsze prosimy Klientów o przesłanie najczęściej kilkudziesięciu próbek detali surowych, które następnie przekazujemy do lakierni. Nasi lakiernicy pracują według ścisłych wytycznych i w momencie, gdy produkt jest gotowy do testów jakościowych, zajmują się nim przeszkoleni specjaliści z działu kontroli jakości. Każdy rodzaj próby jest numerowany, a do dokumentacji wędrują informacje o zastosowanych materiałach, spostrzeżenia z testów, wyniki badań itp. Po testach zawsze przekazujemy komplet informacji naszym Klientom razem z dokumentacją zdjęciową i czekamy na jego decyzję. Czasami staramy się zaproponować wprowadzenie drobnych zmian, które naszym zdaniem usprawnią pracę i korzystnie wpłyną na cenę, jednak ostateczna decyzja zawsze należy do Klienta. W przypadku pozytywnej oceny ustalamy szczegóły masowej produkcji, natomiast jeśli trzeba coś zmienić – próbujemy do skutku.
Korzyści z prób lakierniczych dla Klientów
Niezaprzeczalne jest to, jak wiele cennych informacji czerpiemy z prób lakierniczych jako lakiernia, jednak warto też wspomnieć o tym, co proces ten przynosi naszym Klientom. Pierwszym aspektem jest optymalizacja produktu – wspólnie staramy się wypracować najlepszy i najkorzystniejszy cenowo proces lakierniczy, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich niezbędnych wymagań. Bardzo często już po przeprowadzeniu pierwszej próby jesteśmy w stanie zaproponować Klientowi pewne ulepszenia, np. skrócenie czasu lakierowania poprzez wypracowanie wydajnego sposobu montowania detali na ramkach lakierniczych. Często zdarza się też, że klienci proszą o lakierowanie wybiórcze – tj. lakierowanie tylko części powierzchni, a zakrycie tego, co wg nich nie powinno posiadać warstwy farby. Znacznie przedraża to sam proces, ponieważ zakrycie powierzchni mających pozostać czystymi (w naszej branży nazywa się to maskowaniem), wymaga wprowadzenia dodatkowego osprzętu czy naklejek i dodatkowej osoby do tej czynności. Proponujemy wtedy próby z maskowaniem i bez – często okazuje się, że maskowanie jest zbędne. Najczęściej wychodzi, że Klient martwił się, że powłoka zaburzy tolerancje wymiarowe i będzie problem ze zmontowaniem całego produktu – nie trzeba się tego obawiać, powłoka w tej technologii ma maksymalnie kilkanaście mikronów. Wydawać by się mogło, że są to drobnostki, jednak wyłapując takie rzeczy na samym początku możemy zaproponować naszym Klientom lepszą cenę, nie tracąc na jakości usług.
Bardzo dużą korzyścią dla klienta jest sprawdzenie, jak wybrana powłoka wygląda na jego produkcie oraz czy należy dokonać jakichkolwiek zmian w jakości wykonania surowego detalu przed lakierowaniem. Często okazuje się, że np. drobne spolerowanie formy wtryskowej, by polepszyć gładkość (VDI) da bardzo korzystny efekt wizualny i znacznie uatrakcyjni finalny efekt.
Zapewniając próby lakiernicze przed masową produkcją Klienci zyskują na rynku przewagę konkurencyjną, ponieważ mają wtedy pewność, że produkt, który wypuszczą do sprzedaży, będzie wysokiej jakości. Pomyślmy jak często już po krótkim czasie użytkowania danej rzeczy zauważamy na jej powierzchni odpryski, złuszczenia, zażółcenia, a nawet niedomalowania. Te wady najczęściej spowodowane są właśnie brakiem testów powłok lakierniczych. Jeśli producenci współpracują z doświadczoną lakiernią i mogą zasięgnąć opinii profesjonalistów, ryzyko późniejszych reklamacji spada do minimum. Warto zatem poświęcić trochę więcej czasu na próby lakiernicze, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.
Współpraca z Klientami w procesie prób lakierniczych
Przeprowadzając próby zawsze jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi Klientami. Często też proponujemy spotkania, by wspólnie omówić zaistniałe kwestie. Klienci mają również możliwość towarzyszenia nam w czasie prób, aby samemu zobaczyć, jak ten proces przebiega i zrozumieć nasze ewentualne uwagi. Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie, ponieważ każdy jest inny i to najbardziej w naszej pracy lubimy.
Po próbach lakierniczych Klienci otrzymują od nas sprawozdanie razem ze zdjęciami i finalnymi produktami dostarczonymi na wskazany adres. Każda próba jest numerowana i przechowujemy w dokumentacji informacje o przebiegu całego procesu, szacowane zużycie farby i czas suszenia powłoki. Staramy się też przekazać nasze uwagi, które mogą korzystnie wpłynąć na dalszą produkcję. Po przeprowadzeniu prób jeszcze raz przyglądamy się wstępnej cenie zaproponowanej Klientowi i informujemy go o ewentualnych zmianach w tej kwestii. Stawiamy przede wszystkim na komunikację i transparentność, ponieważ bez tego żadna współpraca na dłuższą metę nie może się udać. Zauważyliśmy, że nasi Klienci także bardzo sobie cenią takie podejście, kiedy czarno na białym mają przekazane wszystkie informacje.
Podsumowanie
Po ponad dwudziestu latach współpracy z różnymi firmami ich zaufanie jest dla nas kwestią absolutnie bezcenną. Już w pierwszych rozmowach z Klientami podkreślamy istotę prób lakierniczych, by obie strony miały pewność dalszego sukcesu. Jeśli więc masz już gotowy projekt i brakuje Ci tylko dopracowania pod kątem wizualnym – zapraszamy do kontaktu. Możesz się do nas zgłosić nawet jeśli nie masz pomysłu i dopiero szukasz odpowiedniego rozwiązania. We współpracy z naszymi specjalistami na pewno uda się wypracować zadowalający plan działania. Napisz do nas lub zadzwoń i przekonaj się sam!